کلبه

تومور مغزی بد است. اما بهتر است احتمالا درباره آن بیشتر بدانید.
امروز یکشنبه 17 تیر 1403
تبليغات تبليغات

تومور مغزی بد است. اما بهتر است احتمالا درباره آن بیشتر بدانید.

در این مقاله تمامی تلاش مان در این جهت بود که بتوانیم به بیماری تومور مغزی،علائم و روشهای تشخیص ودرمان آن بپردازیم.همچنین با بسیاری از علائم سردرد های تومور مغزی و نیز تمامی نشانه های دیگر تومور مغزی آشنا شویم. از روشهای پرتودرمانی و شیمیدرمانی بیشتر برای تومورهای بدخیم استفاده میشود. ممکن است از طریق پرتودرمانی برای سرطان در معرض این تشعشعات قرار بگیرید. برای تشخیص و درمان مناسب، باید با پزشک خود تماس بگیرید. تومورهای مغزی متاستاز مطابق توصیه های مرتبط با نوع سرطان اصلی درمان می شوند. مشکلات عصبی: از جمله علائم مرتبط با تومور مغزی بدخیم، اختلالات خواب، ناتوانی در تصمیمگیری و عدم توانایی حل مسائل روزمره است. واقعیت این است که اولین نشانههای تومور مغزی شبیه خستگی، افسردگی و اختلالات اضطرابی است. 4.تومور در لوب گیجگاهی یا تمپورال - علائمی مانند سرگیجه و به طور کلی اختلالات مربوط به تعادل و ادراک فضایی، ناتوانی در بیان کلامی، ناتوانی در درک و انجام اقدامات اولیه، اختلالات گفتاری.

سومیت وایدرا جراح مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا اروین گفت: این موضوع مربوط به تحریک تومور یا فشرده سازی بخشهای لبه جلویی است که منجر به بسیاری از ویژگیهای شخصیت ما میشود. تومور آدنوم هیپوفیز: غده هیپوفیز، غدهای به اندازه یک نخود در سطح زیرین مغز است که رشد غیر طبیعی سلولها، مربوط به همین ناحیه است. تومور مننژیومها: مننژیومها غشاهایی هستند که مغز را میپوشانند و عملکرد غیر طبیعی سلولهای آن، نوعی تومور تلقی میشود. تکثیر و رشد بی رویه سلولی در تومورهای مغزی روندی کاملاً متفاوت از سلول های طبیعی مغزی و بدنی دارد. اگر تومور را نتوان به طور کامل برداشت، این خطر وجود دارد که دوباره رشد کند. تومور میتواند تغییرات بسیار بزرگی در رفتار یا شخصیت افراد ایجاد کند. احتمال بقای بیماران تومور مغزی در این نوع تومور بسیار بالاست. احتمال بقای بیماران تومور نوروم آکوستیک بسیار بالاست. سرعت رشد تومورهای مغزی بسیار متفاوت است. که نوع سلولها و سرعت رشد آن با تومورهای خوشخیم متفاوت است. طول عمر بیماران مبتلا به این نوع از تومور به نوع آن بستگی دارد و بیش از ۷۰% بیش از ۵ سال عمر میکنند.

تومور مغری شکل و اندازههای مختلفی دارد. این تومور در کودکان به طور معمول در حفره کرانیال خلفی و در بزرگسالان در دو سوم قدامی نیمکره مغزی شکل می گیرد. آستروسیتوما از سلول های کوچک ستاره ای شکل به نام آستروسیت تشکیل میشود و ممکن است در قسمت های مختلف مغز یا نخاع ایجاد شود. از طریق شیوه های مختلف میتوان تومور مغزی را تشخیص داد، که برای درمان تشخیص به موقع و درست بسیار اهمیت دارد. سلولهایی که توده را تشکیل میدهند، با فشرده کردن یا نفوذ به پارانشیم مغزی، بسته به نوع، مرحله، اندازه و محل تومور، عملکردهای مختلف مغز را تغییر میدهند. به توده یا تودههایی که در اثر تجمع غیرطبیعی سلولها در مغز ایجاد میشود، تومور مغزی میگویند. در نتیجه تودهای از سلولهای غیرطبیعی در مغز ایجاد میشود. در نتیجه تغییرات کلی در مغز ایجاد میشود. روش دیگر بیوپسی استریوتاکتیک است که برای تشخیص دقیق بافت تومور استفاده میشود.

سی تی اسکن مغز، بهویژه با استفاده از مایع حاجب، به تعیین مرزهای ضایعه کمک میکند. پزشک به وسیله ی سی تی اسکن می تواند نسبت به دستگاه اشعه ایکس اسکن دقیق تری انجام دهد. ممکن است تومور مغز باعث شکستن استخوان جمجمه شود و عکس برداری با اشعه ی ایکس این شکستگی را نشان می دهد. اشعه ی ایکس همچنین رسوبات کلسیم را که گاهی در تومور دیده می شود مشخص می کند. علائم میتوانند مشخص کند که تومور در کجای مغز قرار دارد. لنفوم اولیه مغزی سرطان نادری است ودرمان سختی را نیز به همراه دارد. بسیاری از تومورهای اولیه مغز خوش خیم هستند. در بسیاری از اوقات تومور مغزی خوش خیم تنها به صورت ادواری و منظم توسط جراح مغز و اعصاب مورد پایش قرار می گیرد. در صورتی که سلول ها رشد و تکثیر پیدا کنند بدون آنکه سلول های قدیمی از بین بروند، در این صورت فرآیند تقسیم سلولی با مشکل مواجه شده و سرطان یا تومور ایجاد میشود. اما در صورتی که بیمار از نظر سنی و توان بدنی قادر به تحمل جراحی نباشد، محل تومور در نقطه ای حساس/ غیر قابل دسترس مغز قرار داشته، و یا اینکه حین جراحی به دلایل فنی و موقعیتی تومور نتوان همه آن را تخلیه نمود، اقدام به استفاده از شیوه های درمان دارویی می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته در صورتی که تومورهای مغزی بدخیم گرید 2 و 3 داشته باشند، طول عمر بیماران تومور مغزی دستخوش تغییراتی می شود. داروهایی مخصوص شیمی درمانی وجود دارد که این داروها به صورت خوراکی یا تزریقی به کار برده میشود. همچنین اندازه تومور تاثیر مستقیمی روی بروز نشانههای آن دارد. اگر به هنگام شروع پیاده روی با دشواری مواجه هستید به خصوص در تاریکی، و تمایل دارید که در یک سمت بمانید، این میتواند یکی از نشانههای ناشی از تومورهای مخچه باشد، ناحیه مخ مسئول تعادل و هماهنگی است. هر قسمت از مغز مسئول عملکردهای خاص خود است. درباره انواع تومورهای مغزی باید گفت که تومورهای مغزی خود به دو دسته تقسیم میشوند. انواع مختلفی تومور مغزی وجود دارد که می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم که خطر بالینی به همراه دارد هم با جراحی برداشته می شود. بر خلاف چیزی که ممکن است شنیده باشید، تلفن همراه خطر شناخته شده ای برای ابتلا به تومور مغزی نیست. این تومور از لایه های محافظ و پوشش دهنده مغز و نخاع آغاز می شود و می تواند با فشار همراه باشد. تشخیص به هنگام و آغاز به موقع روند درمان تا حد زیادی می تواند احتمال موفقیت اقدامات درمانی مانند شیمی درمانی را افزایش دهد.

در مورد تومورهای بدخیم و بزرگ، درمان ممکن است در برگیرنده جراحی، استفاده از دارو، استفاده از اشعه یا شیمی درمانی باشد. بیشتر تومورهایی که در مغز وجود دارد کوچک و بی خطرند و نیازی به درمان ندارد. تمام علائم اولیه یک نئوپلاسم (خستگی، سردرد و غیره) وجود دارد. بر خلاف چیزی که بیشتر افراد فکر میکنند، سردرد اغلب نشانه اولیه وجود تومور در مغز نیست. البته احتمال ابتلا به تومور الیگودندروگلیا بسیار نادر بوده و آمار دقیقی در دسترس نیست. به همین دلیل است که از دست دادن شروع بیماری بسیار آسان است. علت اینکه تومورهای متاستاتیک یا متاستاز و بدخیم کشنده هستند به دلیل تهاجمی و گسترش سریع آن به قسمت های دیگر است و همین علتی میشود بر اینکه تومور فشار زیادی به مغز وارد کند و به دنبال آن مغز قادر به انجام وظایف خود نباشد. تومورهای ثانویه یا متاستاز تومور نخاع همیشه سرطانی هستند. از این رو بسیاری از علائم دیگر نیز در اثر تشکیل تومور مغزی در افراد ظاهر می شود که با توجه به آن ها می توانیم تشخیص دهیم سردرد ها به تومور مغزی مرتبط است یا یک سردرد عادی است. این نویسندگانِ تخصصی در موضوعات پزشکی غالبا در هر 2 کتگوری مرتبط با سلامت جسم و سلامت روان فعالیت میکند.

پیشنهاد میکنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید. همچنین ممکن است از طیفسنجی رزونانس مغناطیسی (MRS) برای تشخیص این تومورها استفاده شود. برای تشخیص انواع تومورهای مغزی، از تکنیکهای تصویربرداری پیشرفته استفاده میشود. خطر ابتلا به اکثر انواع تومور مغزی با افزایش سن بیشتر می شود. ۵۰% بیماران درجه ۳ طول عمری ۵ سال یا بیشتر را دارد. نشانههای کلیدی یک تومور به موقعیت آن بستگی دارد. همان طور که گفت این میزان طول عمر بیماران بستگی به نوع تومور، سن بیمار، شرایط جسمانی، موقعیت قرار گیری تومور و موارد دیگر دارد. تومورهای مغزی بدخیم یا خوشخیم، بهدلیل موقعیت قرار گیری تومور، ماهیت تهاجمی داشته، بیماریای جدی و غیرقابل درمان بوده و طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بهعنوان دومین عامل مرگ و میر، شناخته میشود. آیا تومور مغزی خوش خیم قابل درمان است؟ آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ در این مقاله به همین موضوع میپردازیم.

اولین سوالی که برای هر شخصی پیش میآید٬ این است که آیا تومور مغزی کشنده است که ما در مقاله مجزا به بررسی دقیق این موضوع پرداخته ایم. در حال حاضر اولین نشانههای تومور مغزی یا به عبارتی علائم خاموش تومور مغزی، نشان میدهد که چقدر بر مغز تأثیر منفی میگذارد؛ چراکه تومور به مغز فشار میآورد و بر کار آن تأثیر میگذارد. ازآنجاییکه اولین علائم تومور مغزی میتوانند حتی برای افراد نسبتاً سالم نیز رخ دهد پس بهتر است آنها را جدی بگیرید اما قبل از زمان وحشت نکنید. اما اکثر قریب به اتفاق تومورها بدون هیچ فاکتور خطری در افراد ایجاد میشوند یا فاکتور از پیش تعیین شده ای ندارند. اما گاهی اوقات تومورها دوباره رشد کرده یا سرطانی میشوند. در این زمان، درمان هنوز موفقیتآمیز است، اما طولانیتر و دشوارتر است. جراحی از راحت ترین راه ها برای درمان تومورهای مغزی بدخیم میباشد. افرادی که تومور دارند در به خاطر سپاری موارد دچار مشکل میشوند ، خیلی راحت سردرگم خواهند شد و نمیتوانند برای حل مشکلات خود به درستی فکر کنند. تومورهای مغزی بر اساس سرعت رشد و گسترش و احتمال رشد مجددشان پس از درمان، از 1 تا 4 درجهبندی میشوند.

این نوع تومورها از جای دیگری در بدن نشات گرفته و به مغز میرسند و با نام متاستاتیک هم شناخته میشوند. این تومورها در یک قسمت از بدن تشکیل می شود و بعد به مغز سرایت یا متاستاز می کند. سرطانهایی که منشا متاستاز هستند، بیشتر، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کلیه و ملانوما بودهاند. هدف از جراحی این است که بدون آسیب رساندن به قسمت های سالم مغز، تا جای ممکن سرطان برداشته شود. در بزرگسالان تومورهای مغزی، اغلب از نوع ثانویه هستند. این نوع تومورها با نام علمی نوروم آکوستیک، روی اعصاب کنترلکننده شنوایی و تعادل تجمع میکنند و به خوشخیم بودن معروف هستند. پزشک آزمایشی انجام می دهد تا از سالم بودن عصب جمجمه ای اطلاع حاصل کند. همچنین او می تواند مستقیما به چشم نگاه بی اندازد و بروز هرگونه التهاب در عصب بینایی را مورد معاینه قرار دهد. خطر ابتلا به تومور مغزی در بین افرادی که در معرض تابش یونیزکننده قرار گرفته اند بیشتر است. کودکان و بزرگسالانی که بالای ۶۰ سال قرار دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به تومور هستند اما هر فردی و در هر سنی ممکن است چنین شرایطی را تجربه کند. اما با اطمینان نمیتوان گفت که خطری ندارند.

زمانی که بیمار دچار تومور مغزی می شود علائم و نشانه هایی در بیمار ایجاد شده که از شایع ترین علائم تومور مغزی می توان به سردرد، ضعف، ناهماهنگی، تشنج، عدم توانایی در راه رفتن و حرف زدن، تغییرات خلقی، مشکل در تمرکز و دیگر مشکلات مغزی اشاره کرد. شایع ترین علایم تومور مغزی چه میدانید ؟ غده پینه آل یا صنوبری (کاجی) در داخلی ترین قسمت مغز و در قسمت زیر دو نیمکره قرار دارد. شایع ترین درمان تومور بدخیم مغز جراحی است. درمجموع، ابتلا به تومور مغزی بین افراد سفیدپوست شایع تر است. سابقه خانوادگی: افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به تومورهای مغزی را دارند، احتمال درگیری بالاتری دارند. با این وجود، برخی از علایم و نشانهها شیوع بیشتری نسبت به سایر موارد دارند. برخی از بستگان مبتلا به سرطان یا تومور مغزی بودند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، مثل موادی که در محیط کار با آن سروکار دارید، خطر ابتلا به سرطان مغز را بالا می برد. عوامل خطرناک ابتلا به تومور مغزی چیست؟

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد متخصص مغز و اعصاب در تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد