کلبه

ورق فولادی 316 چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟
امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
تبليغات تبليغات

ورق فولادی 316 چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟


بعد از ورق استیل 304، ورق استیل 316 پر مصرف ترین و پرفروش ترین فولاد زنگ نزن آستنیتی در سری 300 می باشد.تفاوت اصلی ورق فولادی 316 و 304 وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی این آلیاژ است. وجود مولیبدن در ساختار فولاد زنگ نزن 316 باعث افزایش مقاومت در برابر حفره و حفره در محیط های حاوی کلر می شود. این گرید مانند سایر فولادهای زنگ نزن آستنیتی سری 300 فاقد خاصیت مغناطیسی است. ورق فولادی 316 شکل پذیری و جوش پذیری عالی دارد. این فولاد همچنین به راحتی با فرآیندهای نورد شکل می گیرد و به قطعات مختلفی برای کاربردهای صنعتی، معماری و حمل و نقل تبدیل می شود. هنگام جوشکاری قطعات نازک، عملیات حرارتی پس از جوش مورد نیاز نیست. گرید (L) 316 نسخه کم کربن فولاد 316 است و در برابر رسوب کاربید کروم و در نتیجه خوردگی بین دانه ای مقاوم تر است. بنابراین در جوشکاری پروفیل های سنگین (با ضخامت حدود 6 میلی متر) کاربرد فراوانی دارد. گرید (H)316 حاوی مقدار کربن بالاتری نسبت به فولاد 316 است. ورق فولادی 316 به لطف ساختار آستنیتی خود دارای چقرمگی بسیار خوبی حتی در دماهای پایین (کاربردهای خنک کننده) است.

قیمت ورق استیل 316

یکی از عواملی که منجر به تفاوت قیمت ورق های فولادی می شود، ترکیب شیمیایی آنها است. به عنوان مثال، فولادهای زنگ نزن آستنیتی سری 300 حاوی عناصری مانند کروم و نیکل هستند، بنابراین به فولادهای ضد زنگ کروم نیکل نیز معروف هستند. فولادهای سری 400، فولادهای فریتی و مارتنزیتی حاوی نیکل نیستند. بنابراین فولادهای آستنیتی سری 300 نسبت به سری 400 قیمت بیشتری دارند. در میان انواع آلیاژ در فولادهای زنگ نزن آستنیتی، هر گریدی که حاوی کروم و نیکل بیشتری باشد، عموماً هزینه بیشتری دارد. علاوه بر این دو ترکیب، خواص نیز دارای عناصر منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال، ورق فولادی 316 حاوی 2-3 درصد مولیبدن و ترکیب شیمیایی گرید 321 حاوی تیتانیوم است. وجود این عناصر نیز منجر به افزایش قیمت می شود. در این راستا ورق فولادی 316 مهفا به دلیل وجود عنصر مولیبدن قیمتی بیش از 304 دارد. در واقع باید توجه داشت که گرید 316 دارای نیکل بیشتر و کروم کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ 304 است. اما تفاوت اصلی در خواص و قیمت این دو گرید مربوط به وجود مولیبدن در ترکیب فولاد 316 است. البته عواملی مانند ضخامت و طرز کار نیز در قیمت ورق فولادی در تمامی املاک موثر است.

امروزه فولاد ضد زنگ جایگاه ویژه ای در بین صنعت گران دارد به طوری که واحدهای تولیدی فعال در صنایع مختلف برای پیشبرد اهداف و پروژه های خود به این فولاد نیاز دارند. از طرفی فولاد ضد زنگ وارداتی است و در داخل کشور تولید نمی شود. از این رو تهیه مواد مناسب و باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کیفیت نهایی محصولات صنعتی نقش بسزایی دارد. بنابراین برای خرید انواع این فولاد باید با شرکت های تجاری فعال در زمینه واردات فولاد ضد زنگ تماس بگیرید. در این راستا گروه بازرگانی طوان فلز با بیش از سه دهه تجربه در زمینه واردات انواع ورق های استنلس استیل از شرکت های فولادسازی مطرح دنیا و عرضه آن به صنعت گران، قادر به پاسخگویی به نیاز واحدهای صنعتی به فولاد می باشد. ورق ها لازم به ذکر است شرکت طوان فلز دارای انواع ورق های فولادی اعم از سری 300 و 400 می باشد و این ورق ها در هنگام خرید با گواهی مربوطه در اختیار مشتریان قرار می گیرد. برای استعلام قیمت و سفارش ورق های سفارشی می توانید با متخصصین واحد فروش طوان فزل تماس حاصل فرمایید.

مقاومت در برابر خوردگی صفحه فولادی 316

درجه سانتیگراد، این مقاومت به 150 میلی گرم در لیتر کاهش می یابد. استیل 316 به دلیل دارا بودن ید و مولیبدن در برابر آب آشامیدنی حاوی 1000 میلی گرم در لیتر در دمای محیط و آب آشامیدنی حاوی 500 میلی گرم در لیتر کلر مقاوم است. . به همین دلیل از این نوع آلیاژ در محیط های کلرید و هالید استفاده می شود. در واقع در محیط های گرم کلرید در برابر حفره شدن و حفره شدن مقاوم نیست و در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد در معرض ترک خوردگی تنشی (SCC) قرار دارد.

فولاد ضد زنگ 316 نسبت به فولادهای کروم نیکل مانند گریدهای 304 و 321 مقاومت بیشتری در برابر اسید سولفوریک نشان می دهد. این آلیاژ دارای مقاومت در برابر اسید سولفوریک در دمای 49 درجه سانتیگراد تا غلظت 5 درصد این اسید و مقاومت آن در برابر گوگرد است. با کاهش دما، اسید افزایش می یابد. در حالی که فولاد 304 در دمای اتاق به غلظت 3 درصد اسید سولفوریک مقاوم است. ورق فولادی 316 به دلیل مقاومت بالای اسیدی به ورق فولادی ضد اسید نیز گفته می شود. به طور کلی به دلیل اینکه این آلیاژ فولاد در بسیاری از محیط ها مقاومت بسیار خوبی دارد، در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد دارد.

علاوه بر ورق فولادی ضد اسید، فولاد ضد زنگ 316 معمولاً "فولاد ضد زنگ دریایی" نیز نامیده می شود. به طور معمول، این محیط حاوی کلر است و از آنجایی که ورق فولادی 316 در محیط های کلرید مقاوم تر است، به آن فولاد ضد زنگ دریایی لقب می گیرد. به همین دلیل از آن در ساخت بسیاری از سازه های ساحلی استفاده می شود. با این حال، در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. در بسیاری از محیط های دریایی، فولاد 316 خوردگی سطحی را نشان می دهد که معمولاً به صورت لکه های قهوه ای مشهود است. این به ویژه به زبری و زبری سطوح انتهایی ورق مربوط می شود.

مقاومت حرارتی صفحه فولادی 316

ورق فولادی 316 تا دمای 870 درجه سانتی گراد در سرویس متناوب و تا دمای 925 درجه سانتی گراد در سرویس مداوم مقاومت اکسیداسیون خوبی دارد. اگر مقاومت در برابر خوردگی آب مهم است، استفاده مداوم از فولاد 316 در محدوده دمایی 425-860 درجه سانتیگراد به دلیل احتمال بارش کاربید و در نتیجه کاهش مقاومت به خوردگی در این محدوده دمایی توصیه نمی شود. گرید (L) 316 در برابر بارش کاربید به ویژه در هنگام جوشکاری مقاومت بیشتری دارد. گرید (H) 316 استحکام بالایی در دماهای بالا دارد و گاهی برای کاربردهای ساختاری و فشاری در دماهای بالاتر از 500 درجه سانتی گراد استفاده می شود. به طور کلی، این درجه در کاربردهایی که نیاز به استحکام در دماهای بالاتر از (C) 500 دارند استفاده می شود.

در قسمت قبل ذکر شد که وجود مولیبدن منجر به افزایش مقاومت به خوردگی ورق فولادی 316 در محیط های کلرید نسبت به سایر فولادهای کلرید سری 300 می شود. اما یکی دیگر از مزایای وجود مولیبدن بهبود خواص دما است. به طور معمول، یکی از مشکلات فولاد ضد زنگ این است که استحکام به طور قابل توجهی در محدوده دمایی 400 تا (C) 550 کاهش می یابد. این پدیده را تردی دمایی می نامند. اما وجود مولیبدن از کاهش سختی در محدوده دمایی مذکور جلوگیری می کند. علاوه بر این، وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی ورق فولادی 316 منجر به افزایش استحکام کششی، استحکام تسلیم و تنش شکست در دماهای بالا می‌شود. افزایش خواص دمای بالا مولیبدن از طریق مکانیسم تقویت محلول جامد حاصل می شود. ویژگی های مشابه و تاثیر مثبت مولیبدن بر خواص خوردگی ورق فولادی 316 باعث افزایش قیمت این آلیاژ نسبت به فولاد 304 می شود.

عملیات حرارتی ورق فولادی 316

ورق فولادی 316 مانند سایر فولادهای زنگ نزن آستنیتی قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را ندارد. عملیات حرارتی (بازپخت) - در محدوده دمایی 1010-1120 درجه سانتیگراد انجام می شود و پس از گرم شدن به سرعت سرد می شوند.

316 جوش ورق فولادی

فولاد 316 به دلیل روش های جوش ذوبی، با و بدون فلزات پرکننده، قابلیت جوشکاری بالایی دارد. بر اساس استاندارد AS 1554.6 جوش 316 با الکترودهای 316 و 316L انجام می شود. مقاطع سنگین ساخته شده از فولاد 316 پس از جوشکاری برای دستیابی به حداکثر مقاومت در برابر خوردگی عملیات حرارتی می شوند. برای مقاطع سنگین ساخته شده از مواد 316L، عملیات حرارتی پس از جوشکاری مورد نیاز نیست. گرید (Ti)316 نیز به عنوان جایگزین فولاد 316 برای جوشکاری قطعات سنگین استفاده می شود.

پردازش ورق فولادی 316

ماشینکاری Ugima روشی است که توسط Ugine-Savoie فرانسوی برای فولاد ضد زنگ توسعه یافته است. نسخه به روز دستگاه اوگیما کلاس 316 در قالب محصولات میله توخالی و گرد موجود می باشد. این ماشین ها به طور قابل توجهی بهتر از استانداردهای Haas Method 316 یا 316L هستند و ماشین کاری سریعتر و سایش ابزار کمتری را ارائه می دهند.

برای گریدهای 316 و 316L، معمول است که آنها را در فرم "دوبل تایید شده" (عمدتا به شکل صفحه و لوله) ذخیره کنید. این اقلام دارای خواص شیمیایی و مکانیکی بر اساس مشخصات 316 و 316L می باشند. این محصول با ویژگی های 316(H) سازگار نیست و برای کاربردهای با کارایی بالا غیر قابل قبول است.

کاربردهای ورق فولادی 316

استفاده از ورق فولادی 316 به یک یا دو مورد خاص محدود نمی شود. گروه های تولیدی فعال در شاخه های مختلف صنعت، مشتریان و خریداران این فولاد ضد زنگ هستند. به عنوان مثال از این کلاس در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، به ویژه در محیط هایی که هوای این مناطق حاوی نمک های معلق است. سازه ساحلی نمونه ای از 316 کاربرد فولادی در ساخت و ساز است. برج خلیفه نمونه ای از چنین سازه ای در کشور است. موسسه ملی گرافن در منچستر نمونه دیگری از استفاده از فولاد ضد زنگ 316 در ساخت و ساز است. ماشین آلات و تجهیزات صنایع غذایی نیز از مصرف کنندگان ورق فولادی 316 هستند. در حال حاضر استفاده از ورق استیل 316 در صنایع کنسرو سازی که زیرمجموعه صنایع غذایی است در حال گسترش است. صنایع لبنی یکی دیگر از واحدهای فعال در تولید مواد غذایی است که برای ساخت تجهیزات نگهداری و فرآوری شیر به 316 صفحه فولادی نیاز دارد. خواص شگفت انگیز فولاد ضد زنگ 316 به همراه مقاومت در برابر خوردگی آن باعث استفاده از آن در آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی شده است. از این آلیاژ در تولید مواد بیولوژیکی نیز استفاده می شود که جایگزین اندام های آسیب دیده در بدن انسان می شود. دریچه های قلب مصنوعی و جراحی ارتوپدی نمونه هایی از استفاده از فولاد 316 در تولید مواد بیولوژیکی است. مدیریت بارندگی نیز امری است که در سال های اخیر با استفاده از 316 ابزار فلزی مدیریت و اجرا شده است. علاوه بر موارد ذکر شده در صنایع دریایی، دارویی، شیمیایی و غیره نیز از فولاد ضد زنگ 316 استفاده می شود.

کلاف استیل 316 برش دهید

در اکثر صنایع فولاد، فولاد ضد زنگ در ورق های فولادی سایز بزرگ تولید می شود که مطابق با الزامات و استانداردهای بازار به ضخامت کمی نورد می شوند. به این کویل های بزرگ و پهن، کویل های اصلی می گویند. کویل های اصلی با توجه به خواسته های مشتری به عرض باریک تر بریده می شوند تا به بهترین نحو با نیازهای تولید و فرآیند او مطابقت داشته باشند.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد