کلبه

اتوماسیون صنعتی چیست؟
امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
تبليغات تبليغات

اتوماسیون صنعتی چیست؟


افزایش راندمان در صنایع متوسط ​​و سنگین و شاید با کمی اغراق، «آینده صنعت» در دستان اتوماسیون به ویژه تنوع صنعتی آن است، فناوری که پس از ظهور با قدرت فراوان به پیشرفت خود ادامه می دهد و به نظر می رسد نوآوری آن پایانی ندارد

امروز در الکتنو می خواهیم به اتوماسیون صنعتی به صورت کاملا تخصصی نگاه کنیم. ببینیم این چه نوع صنعتی است و چه فرصت هایی به ما می دهد. در زیر موضوعات اصلی بحث آمده است.

اتوماسیون چیست؟

اتوماسیون به اتصال بخش‌های اطلاعات بخش‌های مختلف سازمان از طریق بستر نرم‌افزاری برای ارسال اطلاعات، اعداد و سفارش‌ها به شیوه‌ای یکپارچه‌تر و آسان‌تر و در نتیجه سرعت بخشیدن به تبادل، پردازش و پردازش اطلاعات در داخل سازمان اشاره دارد. سازمان. موافق

کلمه اتوماسیون به معنای دادن دستور یا مکانیزم خودکار است که خود دستگاه را به حرکت در می آورد و ریشه در کلمات یونانی Auto و Matos دارد که Auto به معنای خود و Matos به معنای حرکت است.

نام دیگر اتوماسیون، ربات‌سازی است که به استفاده از دستگاه‌های کنترلی (مثلاً رایانه‌ها) برای هدایت و کنترل ماشین‌های صنعتی و فرآیندهای تولید اشاره دارد. به طور کلی، اتوماسیون به استفاده از سیستم های کنترل (کنترل عددی، کنترل منطقی قابل برنامه ریزی و سایر سیستم های کنترل صنعتی)، مکانیکی، الکترونیکی و کامپیوتری [CAM، CAD، CAX] برای نظارت (کنترل) خط تولید اشاره دارد که هدف آن عبارت است از: کاهش تقاضای نیروی کار

اتوماسیون یا ماشین

مکانیزاسیون به ارائه ابزار و وسایلی به اپراتورهای انسانی اشاره دارد تا به آنها کمک کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. مهمترین و شناخته شده ترین حوزه اتوماسیون (مکانیزاسیون) ربات های صنعتی است.

اتوماسیون گامی فراتر از اتوماسیون است. در مهندسی از مجموعه ای از ابزارهای مکانیکی استفاده می شود که برای انجام وظایف مورد نیاز به کمک انسانی نیاز دارد. اما از سوی دیگر، اتوماسیون نقش انسان را از فرآیند حذف کرده و برنامه ریزی منطقی و دستگاه های هوشمند را جایگزین آن کرده است. در دنیای صنعتی، کامپیوترها و ماشین‌ها فکر می‌کنند و تصمیماتی می‌گیرند که انسان‌ها این کار را نمی‌کنند.

گذشته و حال اتوماسیون

در گذشته‌ای نه چندان دور، بسیاری از تابلوهای کنترل ماشین‌های صنعتی از رله‌های الکترومکانیکی یا سیستم‌های پنوماتیک برای کنترل فرآیندهای تولید استفاده می‌کردند و منطق کنترل اغلب با ترکیب و به هم پیوستن رله‌های متعدد ایجاد می‌شد. بیشتر ماشین های صنعتی از سیستم های مرجع و شمارنده نیز استفاده می کردند و افزودن تعدادی تایمر و شمارنده به تابلوهای کنترل باعث افزایش حجم و زمان مونتاژ می شد.

با توجه به مشکلات فوق، مصرف و هزینه بالای آنها و عدم امکان تغییر عملکرد سیستم، از دهه 80 اکثر کنترل پنل ها با سیستم های کنترل جدید که PLC هستند جایگزین شده اند. PLC یکی از بخش های اصلی و مهم پروژه های اتوماسیون است که توسط بسیاری از شرکت ها تولید و عرضه می شود به طور خلاصه، سیستم‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر PLC مدرن دارای مزایای زیر نسبت به کنترل‌کننده‌های رله و ارتباط سنتی هستند:

هزینه نصب آنها کم است.

نصب آن زمان کمتری می برد.

جثه کوچکی دارند.

مراقبت از آن بسیار آسان است.

به راحتی قابل گسترش هستند.

آنها توانایی انجام عملیات پیچیده را دارند.

آنها اعتبار زیادی در اجرای رویه های اداری دارند.

ساختاری مدولار دارند که تعویض قطعات مختلف را آسان می کند.

آنها دارای اتصالات ورودی/خروجی استاندارد و سطوح سیگنال هستند.

زبان برنامه نویسی آنها بسیار ساده و سطح بالایی است.

آنها در برابر صدا و مزاحمت های محیطی محافظت می شوند.

تغییر سیستم در حین کار آسان است. خرید از سایت 1688

ایجاد یک شبکه بین چند PLC آسان است.

می توان آن را از راه دور کنترل کرد (مثلاً از طریق خط تلفن یا سایر شبکه های ارتباطی).

انواع تجهیزات جانبی استاندارد مانند چاپگر، بارکدخوان و ... را می توان به PLC متصل کرد.

دلایل اتوماسیون

قبل از اینکه موضوع اتوماسیون و زیرمجموعه های آن را به طور خاص تر بررسی کنیم، اجازه دهید مزایا و معایب آن را با هم بررسی کنیم.

افزایش بهره وری

با استفاده از اتوماسیون در خطوط تولید و با کنترل بهتر و دقیق تر فرآیند می توان میزان تولید را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. در واقع زمان تولید هر محصول کاهش یافته و کیفیت و دقت تولید محصول افزایش می یابد.

کاهش هزینه های تولید

ترکیب فرآیندهای مختلف در صنعت از طریق اتوماسیون، همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، زمان تولید را کاهش می دهد. در کنار این کاهش، نیاز به استفاده از افراد در طول فرآیند نیز کمتر می شود. بنابراین هزینه های تولید محصول از این طریق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

کیفیت محصول را افزایش دهید

از آنجایی که استفاده از اتوماسیون باعث کاهش دخالت انسان در فرآیند می شود، احتمال خطای انسانی نیز کاهش می یابد. به این ترتیب محصولات تولید شده با استفاده از تجهیزات اتوماتیک و بازرسی و کنترل دقیق از طراحی تا تولید کیفیت بهتری نسبت به قبل خواهند داشت.

افزایش امنیت

اتوماسیون صنعتی با جایگزینی افراد با ماشین آلات صنعتی از حضور افراد در محیط های خطرناک جلوگیری می کند و در نتیجه ایمنی محیط کار را افزایش می دهد.[3]

عناصر فوق را می توان مهمترین ویژگی های اتوماسیون دانست که قبلاً با روش های سنتی قابل دستیابی نبودند، اما اتوماسیون مزایا و معایب دیگری نیز دارد که با هم به بررسی آنها می پردازیم.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد