کلبه

طرز تهیه رشته مجلسی و تمام نکات آشپزی در خانه
امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
تبليغات تبليغات

طرز تهیه رشته مجلسی و تمام نکات آشپزی در خانه


طرز تهیه سوپ سنتی و سوپ سنتی، تکنیک خاص خود را دارد که همان طور که می دانید راز خوش طعمی این غذاست. آش نش یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه ای است که اکثر ایرانی ها می توانند آن را به راحتی در خانه تهیه کنند. تهیه آش رشته اصیل ایرانی در ابتدا دشوار به نظر می رسد، اما اگر دستورات ما را دنبال کنید، یک قابلمه پر از آش رشته داغ و خوشمزه خواهید داشت که می توانید در روزهای سرد به عنوان ناهار پیک نیک میل کنید. سال به عنوان یک غذای مناسب برای افطار ماه مبارک رمضان میل کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش مجلسی را با تمام نکات آشپزی به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه رشته مجلسی

یک چهارم لوبیا چیتی

بادام زمینی خرد شده

یک پیمانه عدس

رشته خاکستر 400 گرم

سه عدد پیاز

سیر یک چاقو است

دو قاشق غذاخوری نعناع خشک

450 گرم پنیر کوتیج پاستوریزه

آش سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج) کیلو

نیم لیتر آب

زردچوبه و نمک به میزان لازم.

مقدار بهینه گرده

طرز تهیه رشته مجلسی

گام اول

حبوبات منبع پروتئین، کلسیم و پتاسیم برای بدن هستند و باید در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند. با این حال باید فراموش کنیم که حبوبات باعث نفخ معده می شوند و آش رشته خانگی خوشمزه درست کنید، باید نفخ آن ها را برطرف کنید. بنابراین لوبیا چیتی را باید یک روز قبل از دور ریختن آب با تعویض دو تا سه بار در آب خیس کرد.

سطح دوم

برای شروع پخت آش رشته باید ابتدا پیاز و سیر را خرد کرده سپس جداگانه تفت دهید. وقتی پیازها کاملا خشک و طلایی شدند، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. مراقب باشید سیر را زیاد سرخ نکنید تا نسوزد.

سطح سوم

همزمان با پختن سیر و پیاز در آش رشته، حبوبات و نخودها را در قابلمه ای پر آب بریزید تا خوب بپزند تا با فشار دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود به این حد رسید، عدس و سبزی را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از چند دقیقه که عدس ها کمی سرخ شدند، مقدار بیشتری آب جوش داخل قابلمه بریزید و دو سوم پیاز سرخ شده را داخل آن بریزید.

مرحله چهارم

به سبزیجات اضافه شده به مخلوط رشته فرصت دهید تا درست بپزند و رنگ آن تغییر کند و عدس نرم شود. این فرآیند حدود یک ساعت طول می کشد.

مرحله پنجم

حالا نوبت به میدان هاست. نودل ها را از وسط نصف کرده و در ظرفی بریزید. یادتان باشد از این مرحله باید روی سوپ بنشینید و به آرامی سوپ را بدون شکستن رشته بپزید. از آنجایی که عدس جذب آب می شود، در حین هم زدن عدس ها را کم کم به آن آب اضافه کنید تا خشک نشود. باید به اندازه کافی آب اضافه کنید تا سوپ شما کاملاً مایع شود.

مرحله ششم

سپس کشک پاستوریزه را به سوپ اضافه کنید، اجازه دهید حل شود، چند دقیقه با حرارت ملایم بپزید و آبکشی کنید. این حدود پنج تا ده دقیقه طول می کشد.

وقتی توفو شروع به جوشیدن کرد، اجاق گاز را خاموش کنید و منتظر بمانید تا توفو خودش را بگیرد. آش رشته مجلسی شما آماده است! در ظرف مورد نظر خود بریزید و پیاز داغ را برای تزیین آش رشته اضافه کنید. توفو داغ را با نعنا سرو کنید. در صورت تمایل با گردو و خلال هویج تزئین کنید.

مرگ سفالگر

برای تهیه نعناع تازه ابتدا روغن را روی حرارت زیاد گرم کنید. سپس تابه را خاموش کنید و اجازه دهید روغن کمی حرارتش را از دست بدهد، سپس نعناع خشک را داخل آن بریزید.

برای پخت آش، قابلمه بزرگی انتخاب کنید تا مواد به راحتی بجوشد و رشته ها فشرده نشوند.

سوپ رشته را نازک تر از آنچه دوست دارید درست کنید. چون بعد از یک ساعت نودل حجم و غلظتش زیاد میشه.

برای اینکه سوپ غلیظ و روغنی شود، می توانید در حین پخت یک فنجان آب پنی اضافه کنید.

غذای مجلسی را با پنیر مخلوط با زعفران تزیین کنید.

اگر از روش جوشاندن «مجلسی» استفاده می کنید، مهم ترین نکته این است که سبزی ها بیشتر از سبزی های پخته درشت خرد شوند.

کمتر از حد دلخواه به سوپ ترب نمک اضافه کنید تا بعد از اضافه کردن پیاز سبز و قاشق، غذا خیلی شور نشود.

برای تزیین سوپ، پیاز را در روغن زیتون فراوان تفت دهید.

کشک را حتماً 20 دقیقه بپزید.اما پختن کشک بیشتر از این مقدار آن را نرم می کند.

بهتر است هنگام پخت مقداری آرد حل شده در آب اضافه کنید تا رشته ها براق شوند.

در برخی مناطق ایران نیز برای تهیه آش رشته گوشت چرخ کرده تهیه می کنند. برای تهیه آن باید پیاز چرخ کرده، زردچوبه و نمک را اضافه کنید و گوشت را با کالاماری آماده شده در تابه تفت دهید. اگر پیراشکی بزرگ درست می‌کنید، بعد از 10 دقیقه از پخت آن‌ها را داخل قابلمه بریزید و اگر کوفته‌های کوچک درست می‌کنید، از آن‌ها برای تزیین سوپ استفاده کنید.

آش نذری را هم می توانید به همین ترتیب تهیه کنید.

مراجعه به صفحه مقاله:  https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-آش-رشته-ایرانی/

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد