کلبه

جاذبه های گردشگری در شهرستان کندوان تبریز
امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403
تبليغات تبليغات

جاذبه های گردشگری در شهرستان کندوان تبریز


روستای کندوان که یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبریز به شمار می رود، یکی از بی نظیرترین روستاهای ایران است. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است و تنها روستای صخره‌ای جهان است که زندگی در آن ادامه دارد. قدمت چند هزار ساله این دیار در کنار آب و هوای مساعد کوهستانی و البته معماری منحصر به فرد خانه های میان صخره ها و چشم اندازهای شهر کندوان تبریز، این منطقه را به یکی از بهترین جاذبه های تبریز تبدیل کرده است. مقاصد گردشگری محبوب در جهان از چیزها. کشورهایی که بیشترین گردشگری را در ایران دارند.

این روستای منحصر به فرد در 65 کیلومتری تبریز قرار دارد و در عرض یک ساعت می توان با ماشین شخصی به آن رسید. گردشگرانی که قصد سفر به این روستا و رزرو هتل در تبریز را دارند، ابتدا با وسایل حمل و نقل مختلف مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و یا خودروی شخصی به تبریز رفته و سپس از تبریز به روستای کندوان بروند.

در این مقاله با جاذبه های شهر کندوان آشنا می شویم. البته قبل از آن بد نیست سری به این روستا بزنید و با معماری خانه های روستای کنداوون آشنا شوید. برای دیدن مکان های جالب قندوان تبریز با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.

آب و هوا و بهترین زمان برای سفر به کندوان تبریز

از آنجایی که شهرستان کندوان در آذربایجان شرقی و در منطقه کوهستانی قرار دارد، آب و هوای آن آشکارا سرد، کوهستانی و نیمه مرطوب است. این شهر سردترین روزها را در پاییز و زمستان تجربه می کند. هر چه از اواسط سپتامبر به زمستان نزدیکتر باشد، یخبندان سردتر و طولانی تر می شود.

هوا تا آخر فروردین خنک است و پس از آن به تابستانی دلپذیر تبدیل می شود. در واقع دمای هوای بهار و تابستان کندوان همچنان خنک است و مردم روستا نیازی به هوای سرد ندارند.

با توجه به آب و هوای روستای کنداوا می توان نتیجه گرفت که بهترین زمان برای سفر به این روستا و بازدید از دیدنی های شهر کنداوا در تبریز اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور است. البته باید بدانید که کندوان در آن زمان شلوغ ترین روزهای خود را می گذراند. بنابراین، گردشگران ممکن است در هنگام جستجوی اقامت با مشکلاتی مواجه شوند.

معماری داخلی خانه های کندوان

اصلی ترین قسمتی که در روستای کندوان باید دید، بافت سنگی خانه ها است. بسیاری از گردشگران می خواهند از نحوه ساخت این خانه ها و فضای داخلی خانه مطلع شوند. می توان گفت نمای داخلی خانه روستای کندوان به عنوان یکی از مهم ترین نقاط گردشگری شهر کندوان تبریز شناخته می شود.

خانه های روستای کندوان به نام کاران از چند قسمت اصلی شامل اتاق نشیمن، یوک یری، نتلا، آشپزخانه، آستانا، آستانه، پنجره و آبگیر تشکیل شده است.

✔️ N یا

اتاق نشیمن در اصل فضای اصلی خانه های روستای کندوان اعم از اتاق نشیمن و اتاق خواب است. در بسیاری از خانه ها محل خواب به صورت سکوی سنگی است و کمی بالاتر از سایر قسمت های خانه قرار دارد. در فضای اصلی حاشیه محل هایی برای ظروف گوشواره، شیر و آب و همچنین طاقچه هایی برای آینه، کتاب، چراغ ها و غیره بر روی سنگ حک شده است.

فرش کف؛ از فرش های دستبافت یا پالاس نیز استفاده می شود. یکی از جاذبه های اصلی خانه های روستای کنداوا تنورهای کنده شده در زمین برای پخت نان در اتاق اصلی است.

✔️ Yuk Place

یوک یری یا تخت یکی دیگر از خانه های روستای کندوان است. یوک یری قسمتی مسطح و بزرگ از دیوار یک فضای بزرگ است که در آن لباس، پتو، تشک، بالش و موارد مشابه چیده شده است. یوک ییری با یک پرده از فضای اتاق اصلی جدا شده است.

✔️ آشپزخانه

قلب هر خانه آشپزخانه است. در خانه های روستای کندوان معمولا آشپزخانه بیرون از اتاق اصلی ساخته می شود. اما گاهی اوقات این اتفاق می افتد که فر در قسمت اصلی آشپزخانه نصب می شود.

✔️آستانه

قسمت ورودی خانه آستانه نام دارد. در خانه های بزرگتر که محدودیت مکانی وجود ندارد، آستانه به صورت جداگانه نصب می شود که برای شستن لباس و ظرف و همچنین حمام استفاده می شود. این در حالی است که در خانه های کوچک آستانه بخشی از اتاق اصلی خانه است که با دیوار سنگی کوتاهی از قسمت اصلی جدا می شود.

✔️ گزنه

گزنه یا صندوقچه انبارهای کوچکی در داخل خانه های روستای کندوان است که در آن مایحتاج اولیه نگهداری می شود.

درب ها و پنجره های ورودی

ورودی روستای کندوان با ورودی های دیگر کمی متفاوت است. در این قسمت برای جلوگیری از ورود حیوانات و دشمنان، در و پنجره ها کمی به سمت داخل تعبیه شده است. به دلیل محدودیت فضا، درها معمولا کوتاه هستند و بیشتر از چوب ساخته می شوند. پنجره ها نیز در بالای تقسیم کننده قرار می گیرند و به عنوان منبع نور برای خانه عمل می کنند. پنجره ها نیز در فضاهای دیوار ادغام می شوند و معمولاً از چوب ساخته می شوند.

✔️ ازدواج کن

از آنجایی که خاک روستای کندوان آهکی است، حفر چاه فاضلاب مرسوم نیست و در خارج از خانه ها سپتیک می سازند. سپتیک تانک در واقع یک محفظه کوچک دوتایی است که برای نگهداری زباله ها استفاده می شود.

دیدنی های تبریز و کندوان

روستای کندوان به غیر از صخره‌های منحصربه‌فرد، جاذبه‌های دیگری نیز دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رودخانه اصلی کندوان

هنگامی که گردشگران به شهر کنداوا می رسند، در آغاز صدای رودخانه بزرگ کنداوا را می شنوند. نزدیک به شهر Kantavajoki است که می توان با پای پیاده به آن رسید. شنا کردن در این رودخانه در تابستان بسیار لذت بخش است.

فهرست کوه های سهند

روستای کندوان در نزدیکی کوه سهند قرار دارد. نه تنها خود بالای کوه منظره بی نظیری به گردشگران می دهد، بلکه شیب این کوه در بهار و تابستان حاصلخیز و پر گل است و فضای آرامش بخشی را ایجاد می کند.

منطقه تابستانی

بر اثر بارندگی شدید در اطراف روستای کندوان باغ ها و ییلاقی های زیادی ساخته شد. در این باغ ها درختانی مانند درختان سیب، بادام، گردو و نارون رشد می کنند.

چشمه آب معدنی کندوان

از دیگر جاذبه های گردشگری روستای کندوان می توان به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد. این چشمه دارای آبی بسیار زلال و سبک است که گفته می شود خواص درمانی زیادی دارد. چشمه آب معدنی کندوان در دره زیر روستا قرار دارد و آب آن از طریق شیرآلات در اختیار مردم قرار می گیرد.

دهکده حیله گر

روستایی به نام روستای هایلواری در 2 کیلومتری روستای کندوان وجود دارد. در این روستا بر خلاف انتظار خبری از سرسبزی و طبیعت نیست و در نگاه اول کویر به نظر می رسد. با این حال وقتی به قلب روستا می روید، در دل زمینی که خانه های روستایی در آن قرار دارند، سوراخ هایی پیدا می کنید.

روستای هلاور ساختاری مشابه روستای کنداو دارد، با این تفاوت که خانه ها به جای کنده شدن در میان صخره ها و تپه ها روی زمین قرار گرفته اند. خانه هایی که این روزها خالی است و زندگی در آنها جریان ندارد.

خیابان روستای کندلوان

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای کندبان کوچه های پر پیچ و خم آن است. کوچه ها و مسیرهای روستای کندبان در واقع شیارهایی هستند که از جریان آب ایجاد شده اند. پله های چوبی یا سنگی روی این شکاف قرار می گیرند تا دسترسی را تسهیل کنند.

تاسیسات روستای کندوان

شاید بسیاری از گردشگران فکر کنند روستای کندوان هیچ خدماتی ندارد. اما این روستا مجهز به برق، آب لوله کشی، رستوران، سوپرمارکت و سوغاتی فروشی است و اماکنی مانند مساجد، پارک، زمین بازی، درمانگاه، آلاچیق، داروخانه و حمام نیز در آن ساخته شده است.

لمبرانز از تو کندوان

گردشگرانی که از روستای کندوان بازدید می کنند می توانند بسیاری از مواد غذایی را به عنوان سوغات پس بگیرند. عسل تپه یکی از مهم ترین سوغات روستای کندوان است. همچنین آب معدنی، لبنیات، گیاهان دارویی، گردو، شیره انگور، بادام، دوشاب و ... از جمله غذاهای محبوب کندوانا که به عنوان سوغاتی خریداری می شود.

خشکبار و صنایع دستی مانند روسری، قالیچه، فرش، انواع صنایع دستی چوبی مانند منبت و منبت، فرش، لاک، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، اقلام شیشه ای سنتی و ... از جمله آثار روستای کندوان است.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد