کلبه

همه چیز درباره ایمپلنت دندان
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
تبليغات تبليغات

همه چیز درباره ایمپلنت دندان


امروزه ایمپلنت دندان بهترین و دائمی ترین روش درمانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته محسوب می شود. ایمپلنت دندان شامل یک اباتمنت یا فیکسچر پیچی شکل است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد تا استخوان را محکم کند.

آیا ایمپلنت دندون تمیز است؟

امروزه ایمپلنت دندان بهترین و دائمی ترین روش درمانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته محسوب می شود. ایمپلنت دندان یا یک اباتمنت پیچی شکل است یا با جراحی برای اتصال و محافظت از استخوان در استخوان فک قرار داده می شود. این روند چندین ماه طول می کشد. ایمپلنت دندان به عنوان یک ریشه مصنوعی عمل می کند و سپس یک تاج یا تاج مصنوعی روی آن قرار می گیرد تا فاصله بین دندان ها بسته شود. ایمپلنت دندان نزدیک ترین چیز به دندان طبیعی است زیرا نیازی به آن ندارد. مراقبت از دندان.

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟

فرآیند همجوشی استخوان به ایمپلنت یکپارچه سازی استخوان نامیده می شود که برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت ضروری است. در مواردی که ایمپلنت به استخوان جوش نمی خورد، ایمپلنت می افتد و درمان با شکست مواجه می شود. در بیشتر موارد، ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده است. دلایل انتخاب تیتانیوم توانایی آن در جوش دادن استخوان و همچنین زیست سازگاری و رد نشدن آن توسط بدن بود که به این معنی است که بدن آن را به عنوان یک ماده خارجی درک نمی کند. با گذشت زمان، تکنولوژی و علم پیشرفت کرده اند و نتایج درمان ایمپلنت دندان هر روز در حال بهبود است. در حال حاضر احتمال کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت های دندانی نزدیک به 98 درصد تخمین زده می شود، یعنی در 98 درصد موارد ایمپلنت ها به استخوان جوش داده شده و یکپارچه می شوند. ایمپلنت های دندانی از چند قسمت اصلی تشکیل شده اند. پایه های تیتانیومی، اباتمنت ها و روکش های دندان مصنوعی که فضاهای خالی دندان ها را پر می کنند. پس از قرار دادن ایمپلنت و استخوان، اباتمنت روی پایه تیتانیومی ایمپلنت پیچ می شود و درپوش به اباتمنت چسبانده می شود.

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

تصویر سمت راست سه قسمت اصلی ایمپلنت شامل کلاهک دندانی، اباتمنت و پایه ایمپلنت را نشان می دهد.

تاریخچه ایمپلنت دندان:

نمونه هایی از شبیه سازی های دندانی و ایمپلنت های دندانی در یافته های تاریخی یافت شده است. به عنوان مثال، مجموعه ای از میخ های بامبو یا فلزی در سال قبل از میلاد مسیح یافت شده است.

معروف است که دندان حیوانات دیگر یا انسان یا عاج کاشته می شد که امروزه به دلیل خطر عفونت و پس زدن بدن انجام نمی شود.در قرن هجدهم طلا، پلاتین و .... آلیاژها، موفقیت آمیز بود. جالب نبود

ایمپلنت های دندانی که امروزه می شناسیم اولین بار در سال 1952 توسط جراح ارتوپد سوئدی Per-Ingvar Brånemark ساخته شد. او کشف کرد که تیتانیوم توانایی ترکیب شدن با استخوان را دارد. بر اساس این کشف، او ایمپلنت های تیتانیومی ساخت که در فک نصب شده بودند. استخوان

امروزه ایمپلنت پیشرفته ترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که 98 درصد موفقیت دارد و برای مدت طولانی (25 سال یا بیشتر) در دهان زندگی می کند.

انواع ایمپلنت های دندانی:

در حال حاضر بیش از صد نوع ایمپلنت دندان در بازار جهانی وجود دارد که ساخت کشورهای سوئیس، آمریکا، فرانسه، کره، آلمان، ایتالیا و ... می باشد. برخی از این گونه ها قدیمی هستند و از اولین دندان درآوردن شروع به تولید ابزارهای زیادی کرده اند و برخی دیگر در حال توسعه ویژگی های جدید هستند. مدل‌های کارخانه‌ای را می‌توان با مدل‌های خودرویی مقایسه کرد که همگی یک کار را انجام می‌دهند اما کیفیت و هزینه متفاوتی دارند. این یکی از بهترین انواع پیوند برای پیوند استخوان سطحی است. همچنین ایمپلنت هایی که باعث تحلیل استخوان نمی شوند بهترین انواع ایمپلنت های دندانی هستند و این شرایط موفقیت درمان ایمپلنت را افزایش می دهد.

کدام ایمپلنت را انتخاب کنیم؟

برندهای مختلفی از ایمپلنت های دندانی با قیمت های متفاوت در بازار وجود دارد. و شاید گران ترین مناسب ترین نباشد. انتخاب نوع ایمپلنت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد، به عنوان مثال: استفاده عمومی از سیستم ایمپلنت، در دسترس بودن قطعات ایمپلنت، قیمت مناسب، سهولت عمل جراحی و پروتز، فراوانی قطعات مصنوعی و غیره.

با توجه به اینکه متخصص ایمپلنت اطلاعات بیشتری در مورد بازار ایمپلنت دارد، بگذارید متخصص ایمپلنت دندان را انتخاب کند و به او اعتماد کند.

در واقع قیمت و کشور تولید کننده معیار خوبی برای انتخاب تامین کننده نیست.

به عنوان مثال یکی از برندهای معروف آمریکایی دیگر وارد بازار ایران نمی شود و کسانی که قبلا از این سیستم ایمپلنت استفاده می کردند اکنون در تامین قطعات جدید دچار مشکل شده اند!

تفاوت بین برندهای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های مورد استفاده امروزه معمولا از تیتانیوم ساخته می شوند و تفاوت های برندهای مختلف ایمپلنت دندان عبارتند از: در کشور سازنده ایمپلنت دندان، طراحی سطح ایمپلنت، طراحی اتصال بین اباتمنت و فیکسچر. ، قسمت پروتز ، تفاوت اباتمنت و ...

به طور کلی بسیاری از سیستم های ایمپلنت مورد استفاده امروزه سیستم های خوب و ایمن هستند. ایمپلنت دندانی که مدت هاست از نظر علمی تحقیقات و اثبات شده است، این ایمپلنت نتایج خوبی دارد و یکی از ایمن ترین ایمپلنت ها می باشد.

تفاوت قیمت برندهای ایمپلنت دندان، سن برند، محبوبیت برند، طراحی سطح ایمپلنت، کشور سازنده ایمپلنت و ... بستگی به عوامل دارد. به عنوان مثال، برندهای قدیمی اروپایی و آمریکایی گران هستند. نسبت به برندهای نوظهور کره ای

انتخاب برند ایمپلنت دندان باید بر اساس اجماع دندانپزشک و بیمار انجام شود، به عنوان مثال بیمارانی که مشکلاتی مانند کاهش حجم و کیفیت استخوان، دیابت، پوکی استخوان، سیگار کشیدن و ... دارند باید از محصولات شناخته شده و بهتر استفاده کنند. . همچنین برای بیمارانی که استخوان های فک خوبی دارند، ایمپلنت های مارک معمولی برای چندین سال موثر هستند. دندانپزشک کیست؟

متخصص ایمپلنت و پروتز دندان، دندانپزشکی است که علاوه بر گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی، یک دوره تخصصی 3-4 ساله را گذرانده و در طی آن تمامی ایمپلنت ها و پروتزهای سخت درمان را درمان کرده است. بیماران و کسب تجربه و تخصص در این زمینه. آزمون بورد: آزمونی است نظری و عملی که از متخصصان فارغ التحصیل گرفته می شود و قبول شدگان در این آزمون دارای بورد تخصصی در آن رشته تخصصی می باشند.

چرا هزینه ها و قیمت ایمپلنت های دندانی متفاوت است؟

قیمت و هزینه ایمپلنت دندان معمولاً به عوامل زیر بستگی دارد:

برندها: به عنوان مثال، برندهای سوئیسی و آمریکایی نسبت به برندهای کره ای گران تر هستند

دستمزد دندانپزشک: حقوق بهداشتی دندان از دندانپزشک عمومی بیشتر است و کیفیت کار دندانپزشک چهار برابر است نصب بهتر است. در واقع، برخی از دندانپزشکان عمومی تجربه زیادی در مورد کاشت دندان و درمان آن دارند. اعتماد (تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی)

انواع روکش های مبتنی بر ایمپلنت دندان: روکش های تمام سرامیکی مانند (زیرکونیا و ایمکس) گران تر از روکش های معمولی پرسلن ذوب شده به فلز (PFM) هستند. (مقایسه تمامی روکش های سرامیکی با pfm)

هزینه های آزمایشگاه: هزینه ها و مواد مورد استفاده آزمایشگاه ها برای ساخت روکش ایمپلنت دندان متفاوت است.

الزامات پیوند استخوان و پیوند لثه در طی جراحی دندان

در صورت نیاز به عمل جراحی غیر از ایمپلنت دندان، هزینه پیوند استخوان، پیوند لثه، لیفت سینوس و غیره به هزینه ایمپلنت دندان اضافه می شود.

6) هزینه ایمپلنت فوری بیشتر از ایمپلنت معمولی است.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز داریم؟

ایمپلنت های دندانی را می توان برای پر کردن شکاف در یک دندان، چندین دندان یا همه دندان ها در یک فک استفاده کرد. در دندانپزشکی، هدف از جایگزینی دندان های از دست رفته، بازگرداندن زیبایی و عملکرد حفره دهان است.

به طور کلی، سه راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد:

پروتزهای متحرک که می تواند شامل مجموعه کاملی از پروتزهای فک یا دندان مصنوعی جزئی باشد.

بریج دندان (پل ثابت)

قلب دندان

از بین سه گزینه موجود، پروتزهای متحرک ارزان ترین گزینه هستند، بنابراین جمعیت بیشتری می توانند از آن استفاده کنند و از طرفی به دلیل هزینه کمتر، سریعتر در دسترس هستند. اما از نظر محبوبیت، این ضعیف ترین گزینه است، زیرا پروتز ممکن است در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن تکان بخورد، بلغزد یا حتی از دهان بیفتد. علاوه بر این، دندان مصنوعی می تواند بر طعم و حس غذا تأثیر بگذارد. بریج های دندانی گزینه محدودتری نسبت به پروتزهای معمولی هستند و برای افرادی که توانایی پرداخت ایمپلنت را ندارند گزینه مناسبی است. مهم ترین شکل بریج دندان تکیه بر سلامت دندان های اطراف است و پس از مدتی ممکن است برای دندان های مجاور که بریج به آن ها وصل شده است مشکل ایجاد شود. اما ایمپلنت نه تنها به سلامت دندان‌های مجاور آسیب می‌زند، بلکه برای سلامتی نیز مفید است، زیرا از عقب‌رفتن استخوان زیرین جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب روش جایگزینی دندان به خصوص در مورد دندان های جلو، زیبایی آن است. ایمپلنت های دندانی ظاهری کاملا طبیعی دارند و هیچ کس تفاوتی با دندان های طبیعی خود شما متوجه نخواهد شد. از سوی دیگر، ایمپلنت های دندانی کاملاً مانند دندان های طبیعی عمل می کنند زیرا به استخوان فک متصل می شوند.

تفاوت بین ایمپلنت دندان و بریج دندان:

پرکردن شکاف دندان با پروتزهای مصنوعی سابقه طولانی دارد. اگر فضای بین دندان ها باز بماند، دندان های مجاور به سمت فضا متمایل می شوند. از سوی دیگر، از دست دادن دندان می تواند منجر به لبخند بد شود. بنابراین، جایگزینی دندان از دست رفته بسیار مهم است.

اما امروزه سوالات زیادی در مورد روش پرکردن فضای خالی دندان از دندانپزشک پرسیده می شود. یکی از این سوالات این است: ایمپلنت دندان بهتر است یا بریج دندان؟

بریج دندان در گذشته بسیار رایج بود، اما امروزه با ظهور ایمپلنت دندان، وضعیت تغییر کرده است. و به طور کلی مزایای ایمپلنت دندان بیشتر از بریج دندان است.

برای قرار دادن بریج دندان باید دندان های نزدیک به فضا تراشیده شوند. دلیل آن این است که بریج در واقع ساختاری بریج مانند است و به جای دندان از دست رفته، یک دندان مصنوعی به دو تکیه گاه در دو طرف متصل می شود. این پایه ها در واقع به فضای مجاور مطب های دندان طبیعی متصل می شوند. بزرگترین عیب بریج این است که دندان های بریده شده در مزرعه می توانند بعد از چند سال پوسیده و ناپدید شوند.

روش ایمپلنت نیازی به استفاده یا تراشیدن دندان های مجاور ندارد. و ایمپلنت دندان در فضای خالی دندانی که قبلا کشیده شده تعبیه می شود و روکش روی ایمپلنت نصب می شود و دندان های کناری برای مدت طولانی آسیب نمی بینند.

مراحل درمان ایمپلنت دندان:

جراحی ایمپلنت دندان معمولاً به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود. که دارای مراحل زیر می باشد

مرحله اول: برداشتن ریشه دندان توسط متخصص ایمپلنت

ابتدا دندان آسیب دیده یا ریشه دندان آسیب دیده کشیده شده است، در کشیدن ریشه دندان باید دقت و توجه ویژه ای شود، زیرا در صورت آسیب به استخوان فک در حین کشیدن، این کار خواهد بود. باعث چندین روش ایمپلنت دندانی با پیوند استخوان می شود و در صورت تخریب بیشتر استخوان، این امکان وجود دارد که ایمپلنت به طور کامل کاشته نشود. اگر استخراج توسط متخصص ایمپلنت انجام شود، معمولاً در حین کشیدن، استخوان. پیوند نیز انجام می شود تا بعداً مشکلی در کاشت ایجاد نشود.

مرحله 2: فک را برای ایمپلنت دندان آماده کنید

در طول این مرحله، استخوان فک با استفاده از تصاویر سه بعدی اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا از ایمپلنت از طریق اندازه‌گیری‌های کمی و کیفی پشتیبانی می‌کند یا خیر، آنالیز می‌شود. اگر استخوان نازک باشد یا قسمت هایی از آن آتروفی شده باشد، ممکن است پیوند استخوان ضروری باشد.

مرحله سوم: مرحله دندان

اگر پیوند استخوان انجام شده باشد، پس از اتصال و بهبودی استخوان، استخوان دندان آماده کاشت است. در حین جراحی ایمپلنت دندان، سوراخی در استخوان ایجاد می شود و ساقه تیتانیومی ایمپلنت دندان در این سوراخ قرار می گیرد. سپس درب روی ایمپلنت دندانی بسته می شود. ممکن است بافت لثه با پوشاندن ایمپلنت به آن متصل شود و یا با پیچ های بزرگی به نام ایمپلنت هیلر بسته شود تا نیازی به عمل بیشتری برای باز کردن ایمپلنت نباشد.

مرحله 4: ادغام شفا با ایمپلنت های دندانی

پس از گذشت چند ماه که فرآیند اتصال استخوان (جوش دادن ایمپلنت به استخوان فک) به پایان رسید، یک عمل کوچک دیگر انجام می شود و لثه روی ایمپلنت بریده و باز می شود. سپس شفا به ایمپلنت دندان متصل می شود.

مرحله 5: ایمپلنت های دندانی

پس از بهبود بافت نرم اطراف ایمپلنت، قالب ایمپلنت و دندان های جانبی آماده شده و برای ماساژ به آزمایشگاه ارسال می شود.

مرحله ششم: قرار دادن پوشش ایمپلنت

روکش آماده شده روی ایمپلنت دندان نصب می شود. در هنگام نصب سازه ها و سازه ها نیازی به بیهوشی نیست.

روشی که در بالا توضیح داده شد ابتدایی ترین روش کاشت دندان می باشد که دارای مراحل درمانی زیادی می باشد امروزه با روش ها و تکنیک های جدیدتر ریشه دندان در یک جلسه یک و در عین حال دندان برداشته می شود. ایمپلنت کاشته می شود، پیوند استخوان و بهبودی در ایمپلنت صورت می گیرد و دندان قرار می گیرد. هر دو جلسه قالب گیری و زایمان ونیر بدون بیهوشی و بدون درد انجام می شود به این معنی که کل کار ایمپلنت دندان در سه جلسه تکمیل می شود.
ادامه مطلب: https://realtimedentist.com/1401/05/دندانپزشک-ایمپلنت-دندان-در-تهران/

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد